15 lipca 2014

Okulary rowerowe z wymianą soczewek - jazda w dzień i w nocy!

 



Kierowca, który nad głową ma dach, korzysta na tym nie tylko w czasie ulewy. Rowerzysta, który dachu przecież nie ma, znacznie częściej jest oślepiany przez słońce, dlatego do jazdy na rowerze wręcz niezbędne są dobre okulary.

 

Od początku o okularach na rower

Okulary przeciwsłoneczne, co najbardziej istotne, zapewniają rowerzyście ochronę przed szkodliwym promieniowaniem UV nie narażając go na uszkodzenie wzroku przez otwartą ekspozycję oczu na słońce. Okulary rowerowe ponadto zwiększają komfort jazdy przez przyciemnienie obrazu w słoneczne dni, niektóre modele zwiększają też kontrast widzenia i usuwają oślepiające odbłyski świetlne – mowa o polaryzacji. Dobrze dobrane okulary ochronią oczy także przed wpadającymi drobinami pyłu, piasku lub małymi owadami – nie tylko od frontu, ale dzięki profilowanym(zagiętym w łuk) oprawkom, które dobrze przystają do twarzy, ochronią także boki. To wszystko jednak ma swoją cenę. Nie da się przecież jeździć w przyciemnianych okularach przy silnym zachmurzeniu ani po zmroku, bo najzwyczajniej w świecie będzie zbyt mało widać. Jeśli jeździsz na dwóch kółkach nie tylko za dnia, warto mieć możliwość zmiany szkieł.


Na czym polega wymiana soczewek w okularach sportowych?


Bardzo prosto, o ile masz produkt godny zainteresowania pod kątem jakości(a przez to wytrzymałości) i ceny. Trwałe szkła z poliwęglanu są odporne na zarysowania i odkształcenia, dlatego nawet po wielokrotnym użyciu pozostają w idealnym stanie. Potwierdzają to opinie użytkowników takich marek jak Arctica i Goggle, . Najlepiej, aby okulary były wyposażone w trzy pary szkieł: ciemne(kategorii 3), żółte(kategorii 0 lub 1) i białe(kategorii 0 – bez przyciemnienia). Wszystkie trzy komplety muszą oczywiście być wyposażone w filtr UV400, a w wielu modelach dodatkowo stosowany jest filtr polaryzacyjny, dzięki czemu szkła oszczędzą Twoim oczom rażących odblasków.

Dlaczego nie na targu?
Na targowiskach, w hipermarketach i w supermarketach sportowych można kupić okulary z wymiennymi szkłami za kilkanaście do kilkudziesięciu złotych. Problem w ich przypadku polega jedynie na tym, że szkła są kiepskiej jakości i mogą się odkształcić lub wyszczerbić od kilkukrotnego już wymieniania, a w czasie jazdy na rowerze konieczność zamiany szkieł może pojawiać się dość często. Im więc łatwiej da się to zrobić, tym lepiej – nikt nie ma czasu na dłuższy postój w celu wymiany szkieł w okularach. Bywa też, że pomimo solidnego wykonania szkieł, pęka oprawka przy ich wymianie – chyba nie muszę tłumaczyć że zasada „kupując tanio płacisz dwa razy”, również tu ma zastosowanie.

W znanych markach sposób wymiany szkieł często jest chroniony patentem, ponieważ chodzi tutaj nie tylko o szybkość zamiany soczewek, ale także o to, aby były one solidnie zamocowane i chronione przed uszkodzeniami mechanicznymi. W hitach supermarketów szkło mocowane jest czasem dwupunktowo, zamiast wsparcia wzdłuż całej krawędzi. Powoduje to, że soczewka jest bardziej narażona na uszkodzenie, a kiedy już się odkształci to, o ile w ogóle będzie można ją zamontować, nie będzie ściśle przylegała do oprawki.


Za dnia, wieczorem i w nocy

Szkła projektowane są w taki sposób, aby zapewniały optymalna widoczność w określonych warunkach. Ciemne soczewki (grafitowe, brązowe lub niebieskie) chronią przed dużym natężeniem światła, więc są idealne na słoneczne dni. Szkła żółte, bursztynowe i podobne pozwalają na optyczne rozjaśnienie obrazu i podniesienie niskim oświetleniu. Zalecane są także do jazdy we mgle i przy dużym zachmurzeniu, ponieważ nie blokują takiej ilości światła, jak okulary ciemne, a jednocześnie poprawiają komfort widzenia i zmniejszają zmęczenie oczu, wciąż gwarantując ich fizyczną ochronę. Soczewki bez przyciemnienia lub jasno żółte o zerowej kategorii nadają się do jazdy w nocy, wtedy stanowią głównie ochronę przed wiatrem, kroplami deszczu, owadami czy kamykami.

Podsumowanie

Rowerzysta musi w szczególny sposób dbać o swoje bezpieczeństwo, a ochrona oczu i zapewnienie sobie komfortu widzenia są elementami podstawowymi tej dbałości. Zakup kiepskich okularów nie będzie na długo skutkował zażegnaniem bolączek rowerzystów, dlatego zdecydowanie lepiej jest dopłacić kilkadziesiąt złotych i mieć pewność, że okulary sprawdzą się w każdych warunkach. Zapraszamy również do zapoznania się z artykułem: "Jak prawidłowo dobrać okulary dla kierowcy?".

Sklep eOkulary